Reklameunngåelsen på radio er lav, i følge flere omfattende undersøkelser. Radioreklame appellerer til lytternes fantasi og krever ikke samme oppmerksomhet som andre medier.
Radioreklame er også tett på innkjøpsøyeblikket, aktuell, god på å gjenoppfriske budskap og gir derfor stor effekt på kort tid. En annen fordel er at din reklame kommer raskt og effektivt ut til det lokale markedet – og ikke minst – du er alene om oppmerksomheten!
Vi hjelper selvfølgelig med produksjon av ditt reklameinnslag. Vi trenger kun noen stikkord fra deg, så lager vi kreative forslag på DIN reklamespot.
Hos GLR kan tilby deg som annonsør en rekke spennende muligheter og produkter. Under ser du en beskrivelse av hva vi kan tilby. Ikke nøl med å kontakte oss, slik at vi i samarbeid kan sette sammen den optimale kampanjeplanen for deg som annonsør.
Radiospots
En radioannonse (spot) formidler ditt budskap på en kraftfull og effektiv måte. Budskapet i radio er oftest kort (vanligvis 20 til 30 sekunder), men høres ofte. Vi skreddersyr din radiokampanje og hjelper deg fra idé til ferdig produkt. Vi kan kombinere spottene med andre produkter, for å sørge for at du får høyest mulig gjennomslag for ditt budskap.Prisen på radioannonsen avhenger av lengde og volum.
Sponsorater
Om du framfor alt vil profilere ditt firmanavn, din merkevare eller et produkt, så er sponsing av program og programinnslag en utmerket måte å annonsere på. Sponsorvignetten eksponerer annonsøren før og etter det aktuelle programmet eller innslaget.
Det å utvikle en god tekst og riktig lydbilde for en profilreklame på radio er en øvelse som kan være nyttig for enhver merkevareannonsør. Det tvinger en til å tenke grundig gjennom hvordan man er ulik konkurrentene og hvilke fortrinn som vil ha varig appell til kundene.
Vi har lang erfaring og kan ta hånd om hele denne prosessen for deg; fra idé, tekstproduksjon, lydproduksjon og til det ferdige produktet høres på GLR. Vi tilyr et bredt spekter av radioannonser, fra enkle lydplakater til mer omfattende produksjoner som garantert fenger, begeistrer, beveger eller vekker mottakeren av budskapet.
Her er syv grunner til hvorfor du bør inkludere radio når du annonserer:
1) Radio når frem
Radio treffer målgrupper effektivt fordi forskjellige stasjoner tiltrekker seg forskjellige lyttere. Radio tillater annonsører å snakke direkte (selektivt) til de grupper man er mest interessert i å treffe. Vi lager ett produkt for en moderne, kjøpesterk målgruppe med fokus på kjernefamilien.
I tillegg til dette treffer radioen bedre lokalt/regionalt og kan effektivt bygge merkevare i ønsket nedslagsfelt. Hos oss betaler du kun for den delen av regionen du ønsker å nå.
2) Radio treffer mennesker på relevant tid og sted
Størsteparten av radiolytterne gjør også andre ting mens de lytter til radio.
Dette betyr at annonsører kan nå lyttere på optimale tidspunkter:
– på vei til butikken, under frokosten, når man surfer på nett, på vei til skolen, før du går på byen fredag kveld osv. Og nå, ettersom radio kan høres på mobiler, internett og andre plattformer, blir det stadig flere “optimale” tidspunkt for deg å annonsere på.
Bransjeundersøkelser viser at annonser som er relevant for en lytters (andre) aktiviteter, altså det de holder på med, vil huskes med over 60% sannsynlighet.
3) Man velger ikke bort reklamen på radio
Undersøkelser viser at radio, – i tillegg til kino, har lavest terskel av reklameunngåelse.
Både på TV og i avis er det ett stort problem at folk velger bort reklamen, men lyttere bytter sjelden stasjon på radio og er mottagelige (tilgjengelig) for å lytte til beskjeder som er relevante, kreative, som vekker nysgjerrighet, er involverende etc.
4) Radio har stor tilleggseffekt til andre medier
Radioens tilleggseffekt (til) av andre medier er fremhevet i multimedia-undersøkelser. Radio har tydelig tilleggseffekt på TV, avis og utendørs reklame.
Effekten synes å ligge i det faktum at radio er et audio-medium, og kun det, og derfor stimulerer til andre deler av hjernen enn andre media.
5) Radio skaper større bevissthet for en merkevare
Radioreklamer gjentas ofte, og gjennomsnittslytteren tilbringer lang tid på lytting (gjennomsnittlig 20 timer pr. uke. Dette gir en følelse av “allestedsnærværelse” for en merkevare)
6) Radio skaper handling
Radio har alltid vært et sterkt “handlingsutløsende” medium.
Dette er stadig mer sant i en verden hvor forbrukerne har tilgang til merkevarer via internett. Undersøkelser viser at, uansett tid, en femtedel av internettsurfere lytter til radio samtidig, dermed er de bare et klikk unna interaksjon med deg som annonsør.
6) Radioen står nær deg som avsender
Lyttere bruker radio av følelsesmessige årsaker, for å holde tempoet oppe, for å ikke føle kjedsomhet i bilen, eller for å unngå følelsen av å være isolert og bundet opp i daglige rutiner. Dette får dem til å se på radioen som en venn, noe som er en verdifull sammenheng for en annonsør å opptre i. Reklame oppleves som en del av produktet, og på lokalradio kan du annonsere med svært tydelig lokal relevans.
Kilde: RAB, Lokalradioforbundet
Guovdageainnu Lagasradio AS
Bredbuktnesveien 8
9520 Guovdageaidnu – Kautokeino
GLR er registrert i Foretaksregistreret med organisasjonsnummer 921 499 760.