Hvorfor bruke oss som annonsekanal?

Du kan lukke igjen øynene for alle de visuelle reklamebudskapene du eksponeres for hver dag, men har du noen gang klart å lukke lyd ute?

Radio er en fantastisk mediekanal. Mens øynene dine konkurrerer om flere annonsebudskap parallellt på både print og web, kommuniserer vi bare et budskap om gangen på radio. Reklameunngåelsen på radio er lav, i følge flere omfattende undersøkelser. Radioreklame appellerer til lytternes fantasi og krever ikke samme oppmerksomhet som andre medier.

Radioreklame er også tett på innkjøpsøyeblikket, aktuell, god på å gjenoppfriske budskap og gir derfor stor effekt på kort tid. En annen fordel er at din reklame kommer raskt og effektivt ut til det lokale markedet – og ikke minst – du er alene om oppmerksomheten! Med radio når du mennesker der de er og når de minst venter det – og gjerne mens de er på farten. Det kan enten være i bilen til eller fra jobb, på vei til butikken, henting på håndballtrening eller på arbeidsoppdrag, eller det kan være hjemme, på hytta, på tur med hunden eller i butikken.

Visste du at ...

Bare 1 av 10 radiolyttere bytter kanal, når reklamen kommer

Man blar ikke forbi en radioreklame

Man kan ikke overse en radioreklame på samme måte som man kan bla forbi en avisannonse eller scrolle forbi en reklame på facebook. Elektroniske målinger av radiolytting viser dessuten at 93% av lytterne som var der før reklamepausen, fortsatt lytter etter reklamepausen. (Kilde: PPM/Arbitron) Radio er et “personlig” medium og oppleves som en én-til-én-samtale mellom lytteren og den som prater på radio, noe som gir en rekke fordeler

Hva fungerer best på radio?

Hvordan kan du på best mulig måte utnytte de verdifulle sekundene du har til rådighet i en radioreklame? Radio er et “øyeblikks-medium” som fungerer godt til å påvirke lytterens kjøpelyst og handlekraft der og da. Å reklamere for pågående kampanjer og tidsbegrensede tilbud er en god måte å utnytte dette på.

Siden så mange hører på radio i så mange forskjellige situasjoner og settinger er radio også et ypperlig medium for profilannonsering og merkevarebygging. Vi mennesker generelt er vanedyr; vi lytter ofte på radio på de samme tidspunktene og på de samme stedene hver dag. Dukker ditt firmanavn opp med jevne mellomrom, på de rette tidspunktene og over lang tid, vil det bidra til å gjøre din merkevare “top of mind”.

Kommersielle muligheter

Vi kan tilby deg som annonsør en rekke spennende markedsføringsmuligheter. Under ser du et utvalg av våre kommersielle produkter. Ikke nøl med å kontakte oss, slik at vi i samarbeid kan sette sammen den optimale kampanjeplanen for deg som annonsør.

En radioannonse (spot) formidler ditt budskap på en kraftfull og effektiv måte. Budskapet i radio er oftest kort (vanligvis 20 til 30 sekunder), men høres ofte. Vi skreddersyr din radiokampanje og hjelper deg fra idé til ferdig produkt. Vi kan kombinere spottene med andre produkter, for å sørge for at du får høyest mulig gjennomslag for ditt budskap. Prisen på radioannonsen avhenger av lengde og volum.

Vi tilbyr reklameespotter på våre radiostasjoner lokalt, og i kombinasjon med våre andre stasjoner, også nasjonalt eller semi-nasjonalt. Jærradiogruppen har eierinteresser i radiostasjoner i hele Norge, og vi kan levere reklameplass både lokalt og nasjonalt. Vi kan differensiere hvor du vil bruke annonsene, og vi utformer selvfølgelig både annonser og kampanjer i tett dialog med annonsør eller mediebyrå.

Vi har lang erfaring med kommersiell radiodrift i Norge og har dyktige lokale markedsavdelinger som kjenner ditt marked og hjelper deg med å planlegge og avvikle dine annonsekampanjer. Ta gjerne kontakt med oss slik at vi i samarbeid kan sette sammen den optimale kampanjeplanen for deg som annonsør.

Om du framfor alt vil profilere ditt firmanavn, din merkevare eller et produkt, så er sponsing av program og programinnslag en utmerket måte å annonsere på. Sponsorvignetten eksponerer annonsøren før og etter det aktuelle programmet eller innslaget.

Sponsing er ett godt alternativ til vanlige spottkampanjer for en del annonsører, enten alene eller i kombinasjon med vanlige spotter. Sponsorater kan være spons av vær, trafikk, sport eller andre faste programmer. Ta kontakt for en prat om hvilke sponsorater som er ledige og kan passe dine behov!

Radio er effektivt når du er på jakt etter nye ansatte. Ved å annonsere på radio treffer du de som er i arbeid og ikke aktivt leter etter ny jobb, her skiller radio seg fra de fleste tradisjonelle kanaler der du er avhengig av at man aktivt leter opp din annonse.

Podkastmarkedet i Norge vokser i voldsom fart og stadig fler ønsker å utforske dette som markedsføringskanal! Har du lyst til å lage podkast, men vet ikke helt hvordan? Vi kan lyd, har fasilitetene og kompetansen som trengs for å hjelpe deg å lage lydproduksjoner av høy kvalitet.

Vi kan tilby skreddersydde promoaktiviteter og konkurranser som skaper økt oppmerksomhet og kjennskap til produktet eller merkevaren din!

Produksjon av radioreklame

i har lang erfaring med lydproduksjon og radioreklame, og hjelper deg med å lage en radiospot som virker. Har du en idé, eller trenger du en? Vi er der gjennom hele prosessen; fra idé og manus til opptak, miksing og ferdig produksjon som er klar til å kjøres “on air”.

Det å utvikle en god tekst og riktig lydbilde for en profilreklame på radio er en øvelse som kan være nyttig for enhver merkevareannonsør. Det tvinger en til å tenke grundig gjennom hvordan man er ulik konkurrentene og hvilke fortrinn som vil ha varig appell til kundene. Det viktigste er hva du sier. Ikke hvordan eller hvem som sier det – selv om det er viktig nok. Det du velger å si må være forskjellig fra hva konkurrentene sier. Det er også vesentlig lettere å huske budskapet ditt dersom det oppleves som relevant for kundene .

Hver enkelt av oss utsettes for enormt mange reklamebudskap i løpet av en gjennomsnittlig dag. Vi har derfor utviklet et godt forsvar mot reklame. Når vi ikke er i kjøpsmodus så unngår vi den så godt vi kan. Vi legger bare merke til nye budskap som er forskjellig fra de vi allerede har “på lager” og samtidig er relevante for oss. Vi har også utviklet allergi mot klisjeer som “god service” og “gode priser” (og et par hundre til). En klisje i en reklame er en trigger til hjernen om at budskapet trygt kan glemmes.

Husk på at ...

Skal du bli husket må du være annerledes. Du må finne noe som du er god på, som har betydning for en kunde i kjøpsmodus og som ingen av konkurrentene profilerer seg på.

Nysgjerrig? Overbevist?

Vi hjelper deg med å bli synlig med lyd. Kontakt oss i dag, så kommer vi mer enn gjerne innom for ett møte! Du treffer Nils Martin på telefon +47 78 48 53 00 eller på e-post nilsmartin@glr.no.